Maak Jij Ook Deze Eeuwenoude Fout?

Als je niet in een rolstoel zit dan loop je waarschijnlijk dagelijks en meestal doe je dat onbewust.

Juist omdat je het zo onbewust doet krijg je klachten. Je leeft in een wereld waar alles heel snel gaat, waardoor je als mens steeds meer onbewust bezig bent. Je lichaam zal daardoor steeds meer in protest gaan Meestal begint dat met kwaaltjes en kleine ongemakken die langzaam maar zeker steeds groter worden.

Maar lopen… wat is dat nu eigenlijk…? walking

Lopen is het transporteren van je eigen gewicht

De meest doeltreffende manier om te lopen is om je benen alle inspanningen te laten doen en je romp stil te houden

Je zou het kunnen vergelijken met een auto.

De carrosserie van de auto blijft als één geheel.

Het willen draaien en daartussen bevindt zich de vering om de carrosserie in balans te houden.

Als je je benen gebruikt om jezelf te verplaatsen, je buigt je knieën om je romp in balans te houden en je voeten voor de vering. Als je dat op de juiste manier doet ben je al een heel eind.

Als je je voeten bekijkt zie je dat de middenvoet het mobiele gedeelte van de voet is, daar kun je op veren.

Als het stabiele gedeelte, de hiel, aan de grond staat, sta je het stevigst

De tenen zijn het labiele gedeelte van de voet.

Als we een stap gaan maken, breng dan je gewicht over op één voet, je andere voet is los.

Breng de laatstgenoemde in losse toestand naar voren

Je voorvoet hangt dan naar beneden (in schoenen is de voet evenwijdig aan de vloer).

De losse voet breng je nu op de grond.

Je ziet dat dit in ontspannen toestand nooit eerst je hiel is.

(Als dit wel het geval is dan trek je aan je rugspieren om te lopen

Je kunt heel duidelijk voelen wat er in je onderrug gebeurt door een trap af te lopen en dan eerst je hiel neer te zetten. Doe dit wel voorzichtig. Om klachten te voorkomen)

Je staat nog op je achterste voet.

Licht nu je hiel van die voet op en buig in je knie, die breng je dus naar voren, en zo breng je langzaam je gewicht over op je voorste been, waarbij je romp rechtop en stil kan blijven staan.

Je kunt je romp helemaal stil houden door een rechte lijn voor je uit te tekenen en bij het lopen je hielen op die lijn zet. Dan blijft je centrum ook boven deze lijn.

Zet je voeten dus voor elkaar.

Daarnaast worden de bilspieren aangespannen die nodig zijn om je romp tijdens het lopen rechtop te houden.

Als je achteruit loopt dan zet je wel automatisch je hiel onder je centrum. Voel het maar door nu achteruit te gaan lopen

Tijdens het vooruit lopen worden de voeten vaak naast elkaar neergezet. Dan ga je schommelen, omdat je centrum van links naar rechts wordt gesmakt.

Als lopen vanuit de heupen gebeurt, krijg je bij elke stap een draaiing tussen heupbeen en heiligbeen.

Dit kan niet alleen heupslijtage bewerkstelligen maar ook lage rugklachten en andere rugklachten.

Je benen heb je gekregen om te lopen, gebruik ze dan ook!

Denk je dat bewegingen zoals lopen en je houding wel invloed hebben op je lage rugklachten of ben je van mening dat dit juist niet zo is. Ik zou het heel graag je mening of ervaring horen. 

Ons bedrijf groeit voor 90% doordat enthousiaste cliënten anderen naar ons doorverwijzen. Daarom is mijn vraag aan jou: ken jij mensen met lage rugpijn en/of RSI die ook kunnen profiteren van onze diensten? Wijs ze dan eens op onze site: PijnPoliNederland.nl. Of breng dit blog bij hen onder de aandacht via Facebook en/of Twitter!

Facebook comments

Leave A Response

* Denotes Required Field